Vanliga frågor

 

BETALNING & LEVERANS

Hur lång tid tar min leverans?
Alla beställningar levereras från vårt lager i Nederländerna. På varje produktsida anges när produkten kommer att skickas. När din beställning har skickats får du ett e-postmeddelande med en länk som du kan följa din beställning med. Leveranser inom EU tar 2 till 5 arbetsdagar. Leveranser utanför EU tar normalt ungefär en vecka. 

* Hur mycket kostar leveransen?
Fraktkostnaden beror på leveransens destination. Klicka här för en översikt av fraktkostnaden per land. 

* Ingår moms i priset?
Ja, alla priser på vår webbplats är inklusive moms. För leveranser utanför EU gäller speciella moms- och tullregler. Kontakta därför din lokala tullorganisation för mer information om aktuella tulltaxor i ditt land.

* På vilka sätt kan jag betala? 
Vi accepterar följande betalningssätt: PayPal, kreditkort (Mastercard, Visa och eMaestro), banköverföring, iDEAL, SOFORT banking och Bancontact/Mister Cash. 

* Kan jag kontrollera statusen för min beställning? 
Du kan när som helst kontrollera statusen för din beställning genom att logga in på ditt konto. När din beställning har skickats får du ett e-postmeddelande med en länk som du kan följa din beställning med. 

RETURER

* Jag är inte nöjd med produkten, kan jag returnera den?
Vi vill förstås att du ska tycka om våra produkter.Men om du inte gör det, kan du returnera produkten upp till 30 dagar efter leveransen. Observera att du måste betala för returförsändelsen. Artiklarna måste ligga i originalförpackningen, oöppnade, oskadade och korrekt förpackade innan de returneras. Det finns ett undantag: det går inte att returnera skräddarsydda artiklar eller produkter som görs specifikt för dig.

TAPETER

Lämpar sig mina tapeter för badrum eller kök?
Inte alla tapeter lämpar sig för kök eller badrum. Om du bekymrar dig för möjliga effekter, rekommenderar vi att du väljer en vinyltapet med speciell finish för kök och badrum. 

* Kan jag tapetsera över gamla tapeter?
Det rekommenderar vi inte, eftersom det påverkar resultatet och ökar risken för att din nya tapet lossnar.  

Kan jag tvätta min tapet?
Under produktinformationen för varje enskild artikel i vår webbshop hittar du en tvättbarhetssymbolsom anger om och, i så fall hur, din tapet kan rengöras. Nedan hittar du en förklaring av de tvättsymboler som används:

 
Hur fäster jag tapeten på väggen?
Hur tapeten ska fästas på vägen beror på vilken tapettyp du har valt. På produktsidan för varje enskild artikel hittar du tapetseringsinstruktioner somgäller varje specifik artikel. På produktsidan hittar du också viktig information om mönsterupprepning, mönsterpassning och vilken typ av tapetlim som ska användas.

Vad är skillnaden mellan mönsterupprepning och mönsterpassning?
Mönsterupprepning mäter avståndet mellan början och slutet av ett mönster (med andra ord: mönsterupprepningen anger efter hur många centimeter mönstret upprepas), medan mönsterpassning anger hur mycket mönstret förskjuts i förhållande till nästa våd. Nedan beskrivs de tre vanligaste varianterna av mönsterpassning:
 
ingen mönsterpassning: Ingen mönsterpassning krävs. Du behöver inte ta hänsyn till mönstret när du räknar ut hur många tapetrullar du behöver. 

rak mönsterpassning: Tapeten har rak mönsterpassning, dvs passar horisontalt mot nästa våd. Alla våder skärs på samma sätt. Ta hänsyn till mönstret när du beräknar hur många tapetrullar som behövs. 

förskjuten mönsterpassning: Tapeten har förskjuten mönsterpassning, dvs. en upprepning som fordrar en viss förskjutning för att passa ihop. Det måste du ta hänsyn till när du beräknar hur många tapetrullar som behövs.
 
 
 
      ingen mönsterpassning                               rak mönsterpassning
 
 
 
  förskjuten mönsterpassning                                                
 
 

* Hur många tapetrullar behöver jag?  
När du har hittat ett tapetmönster som du tycker om, kan du använda tapetkalkylatorn som finns på alla produktsidor för att beräkna hur många tapeterrullar du behöver. Allt du behöver göra är att ange måtten på dina väggar i tapetkalkylatorn. 
Vad betyder partinumret på etiketten?  
Partinumret på etiketten är tapetens produktionsnummer. Om du behöver mer än en tapetrulle till ditt projekt, bör du använda tapeter från samma parti för att undvika eventuella nyansskillnader.
 

TAPETPROVER

Hur kan jag beställa ett tapetprov? 
Du kan beställa ett tapetprov genom att klicka på knappen ”beställ tapetprov” som finns på alla produktsidor.Gå sedan till ”checka ut” för att avrunda din beställning av tapetprover.Observera att provets färg kan variera något från den faktiska tapeten på grund av att provet och den beställda tapetrullen kanske inte kommer från samma parti. 

Vad kostar det att beställa ett tapetprov?
Tapetprov kan beställas för 2,00 EUR per prov (plus porto).

Hur stora är tapetproverna?
Tapetproverna är av A4-storlek (21 cm x 30 cm).


LIM

Vilken sorts tapetlim ska jag använda?
Vilken sorts lim du ska använda beror på vilken typ av tapeter du har valt.  På produktsidan (vid produktinformation) för varje enskild artikel kan du se vilken sorts tapetlim som rekommenderas. Klicka här för mer information om olika typer av tapetlim.

Hur mycket tapetlim behöver jag?
När du har valt tapet till ditt rum kan du använda vår limkalkylator som visas direkt efter att du lagt tapetrullarna i kundvagnen. Beroende på tapettypen och antalet rullar i kundvagnen kommer limkalkylatorn beräkna hur mycket lim du behöver till ditt projekt. I kundvagnen kan du, om så önskas, välja rekommenderat antal limförpackningar innan du går till kassan. 

Vad är det för skillnad mellan non woven-tapeter och vanliga papperstapeter?
Om du väljer non woven-tapeter stryker du ut limmet på väggen istället för på tapeten. Det specialtillverkade materialet är starkare än traditionella tapeter och behöver inte svälla.